Saturday 30 January 2016

Resepi Apam Nasi..

Assalamumebcuba... dan salam sejahtera...

Apa khabar teman-teman sekalian ?.. Harap berada dalam keadaan sejahtera hendaknya...

Sejak akhir2 ni.. Saya ada pulak hobi baru... Buat kuih.. ( kuih yang mudah2 sajalah...).. Baru-baru ni... Saya cuba buat kuih apam nasi.. Tengok mcm senang jer... Jadi, dah jumpa resepi dlm fb tu... Apa lagi.. Galak la nak try... Resepi tersebut menggunakan nasi sejuk, mauripan, tepung gandum dan tepung beras... Hasilnya.... Emmm... Tidaklah mengecewakan... Tapi.... Tak menepati QC saya.... Hahaha... Bagi saya... Apam yg 'jadi' adalah apam yang merkah di tengahnya... Ini tak... So.. Carilah resepi lain. Masa dok cerita dgn cikgu2 sekolah... Ada yg bg tau resepi yg mereka buat menggunakan ragi... Search internet... Apam nasi yg guna ragi.... Tak jumpa lah pulak... Lagi satu... Nak cari ragi.. Tak semudah cari yis..... Mujur satu kedai tu ada jual...

Dah dapat ragi... Call la member... Cari resepi.. Jadi... Sy nak kongsi resepi yg telah diturunkan kepada sy oleh Ustazah Norsiah..

Resepi Apam Nasi Guna Ragi:

Bahagian A:
1/2 cawan nasi sejuk
1/4 ragi

Gaulkan ragi dengan nasi... Dan biarkan selama 24 jam (baru sedap.. Sy buat x sampai pun 24 jam... Sbb tak sempat.. Saya menapai nasi dr pukul 3 ptg -12 mlm..)

Bahagian B:

2 1/2 cawan tepung beras,
3/4 cwn gula... (Tp sbb sy teringin sangat nak apam gula merah... Jadi saya letakkan 1/2 gula putih dan 1/2 cwn gula merah),
2 cwn air

1paket eno.

Cara membuatnya:

Blend semua bahan. Kemudian, dibiarkan seketika: 1  jam ke atas sebelum di kukus.
Masukkan dlm loyang atau bekas...

Kukus lebih kurang 1 jam.. ( rasanya lah...hiuhi.).  Kalo merkah kira jadi lah tu..hihihi...

Selamat mencuba....


Add caption






No comments:

Post a Comment