Tuesday 28 April 2015

Tajuk: Masa dan Waktu ( Tahun 6 )

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kali ini saya nak kongsi ilmu yang saya dalat semasa kursus Penyebaran KSSR Matematik Tahun 6 pada 22 April 2015 yang lepas.

Tajuk yang nak saya kongsi adalah Tajuk Jam - Sistem 24 jam

Ilmu baru yang saya dapat: bagaimana nak menyebut dalam sistem 24 jam...





Semoga memberi manafaat. Sebelum ni saya pun tak tau sebutan yang betul..hihi

Satu lagi tips... dalam subjek matematik,

1) Bagi sistem 12 jam tiada istilah pagi, petang atau malam.

Contoh:

a) 2.00 petang ( Salah )
    2.00 p.m ( betul )

Istilah yang gunakan adalah p.m/a.m sahaja

2) Murid tidak lagi boleh diberitahu bahawa:

a) 1 bulan = 30 hari

 Kerana ada bulan 28 hari, 30 hari dan 31 hari.

b) Juga tidak boleh maklumkan kepada murid bahawa

1 bulan = 4 minggu

Uhh..h...banyaknya yang silap selama ini...

Tak apa... " Biasakan yang betul.... betulkan yang biasa"

No comments:

Post a Comment