Friday 13 November 2020

Cerita magik saya...

 Assalamualaikum w. b. t

Satu catatan untuk dikenang.  Satu perkara yang saya rasa sangat magic berlaku kepada saya...  Mungkin bagi sesetengah orang perkara biasa...  😁😁😁

1Nov 2020 saya telah menerima DM di FB oleh seseorang.  Cara pertanyaannya agak formal...  Siap sebut nama penuh lagi....  😁.. Dia bertanya samada saya pernah memiliki motosikal Yamaha.  Lama saya fikir untuk menjawab...  Bukannya saya lupa...  Tetapi bimbang...  😁

Saya pernah memiliki sebuah motosikal Lagenda Yamaha sekitar tahun 2006.. Semasa saya masih bekerja di KL... Tapi sayangnya... Sempat pakai selama 2 bulan sahaja.... Kemudiannya...  Hilang dicuri orang....  Hilang di kawasan apartment yang ada satu jalan keluar masuk sahaja... Yang ada guard.... Hilang di pagi hari...  Ketika saya baru turun dari apartment di tingkat 15 untuk pergi kerja... Ooh... Hari tu saya perlu pergi berkursus di Kelana Jaya...  Sedih sangat bila yang dijumpai hanyalah serpihan mangga yang sudah dirungkai... Selepas habis berkursus.. Baru pergi buat report di balai polis Jalan Tun Razak.... 

Kisah motor hilang saya tidak berhenti di situ sahaja.... Selepas menguruskan segala report polis dan sebagainya...  Saya menerima panggilan telefon di tahun 2008... (Semasa di Institut Perguruan) daripada debt collector... Saya telah membeli motor berkenaan daripada kedai Singer... Yang menyebabkan saya terpaksa membayar lebih kurang 2K atas motor yang hilang. Ingatkan saya sudah lepas dari hutang daripada Singer...  sayangnya... Sekali lagi saya menerima mesej bahawa saya masih mempunyai hutang tertunggak dengan singer sebanyak RM 500 di sekitar tahun 2012-2013. Atas kedegilan saya enggan membayar kononnya masih berbaki.... Saya diugut untuk diishtiharkan muflis.  Atas nasihat peguam saya... Saya membayar bakinya melalui peguam saya.  Atas dasar sakit hati....  Memang saya tak boleh nak berhubung dah dengan pihak Singer. 

Jadi.. Apabila saya menerima DM di Fb berkaitan perkara ini...  Perkara pertama terlintas di benak saya adalah...  "lawyer singer la ni... Mungkin masih ada lagi bayaran tertunggak...."  Dan lambat saya reply..  Hahahha... 

Akhirnya..... Orang berkenaan memperkenalkan diri sebagai En.  Khalid.... Bukan lawyer...  πŸ˜…. Katanya..  Dia ada jumpa motor saya!  Allahu...  Selepas 14 tahun..... Motor saya dia jumpa tersadai di parking motorsikal di sebuah hospital swasta di Pantai Dalam, KL.  Melihat kepada keadaan motor yang berusia 14 tahun dalam keadaan masih elok...  Rasa macam anak yang hilang masa usia 2 bulan...  Kembali ke pangkuan ketika berusia 14 tahun... Alhamdulillah.... 


Nombor plat adalah bukan nombor sebenar. 

Tu yang saya rasa magik sangat.  Memang masa hilang tu...  Memang tak terlintas langsung untuk jumpa balik.... Orang kata.. Redho dah..  Bukan rezeki lah namanya...  Tetapi...  Rupanya Allah pelihara dan kembalikan hak saya... Syukur sangat.... 

Setelah mendapat maklumat daripada En.  Khalid...  Saya telah pergi ke balai polis berdekatan untuk bertanya tentang langkah-langkah dan prosedurnya untuk mendapatkan balik motorsikal saya.. 

Jadi.. Minggu berikutnya...  Dengan surat dari polis Cheroh.. Saya telah KL untuk urusan dokumentasi dan yang berkaitan. 

Rupa-rupanya.... Kita kena buat report jumpa semula motor yang hilang di balai polis yang terdekat di mana motorsikal kita hilang.  Jadi,  saya telah ke IPD Pantai...  Dan satu lagi...  Kalau kita jumpa barang kita hilang... Angkut dulu.. Baru buat report jumpa... Hahahha... Saya pergi buat report. Dulu.... Polis tu kata...  Nanti awak pergi tengok.... Motor tak ada macamana?..  Apa-apa... Ambik dulu.... 

Return to the rightful owner... 


Alhamdulillah....  Allah permudahkan....  Ada bengkel motor area situ ada menyediakan perkhidmatan towing motorsikal...  Dari parking lot ke balai polis...  Kemudian ke bengkel mereka. Kalau tidak.. Puas pulak fikir macamana nak angkut motor tu...  πŸ˜…. 

Menjelang magrib... Segala report jumpa semula... Sekaligus membatalkan report lama selesai.  Kini.. Saya sedang menunggu baikpulih motorsikal ni. Harap-harap...  Minggu depan dah boleh bawak dah...  Tapi.. Nak kena settle dulu dokumentasi... Hal geran.. Road tax dan insuran...  Dan kena buat JPJ inspection...  Sebab lebih dari 3 tahun katanya...  Insyaallah.. Kalau dah dapat motor Lagenda saya.. Kita sambung cerita lagi...  πŸ˜πŸ˜πŸ’–

Alhamdulillah.. Sempat jumpa En. Khalid dan isteri 

No comments:

Post a Comment