Sunday 3 February 2013

Bodoh!!!

Salam bertemu kembali....

Pernahkah anda mendengar seseorang mengeluarkan perkataan di atas??? atau anda sendiri pernah mengeluarkan perkataan tersebut kepada seseorang???

BODOH! satu perkataan yang sebenarnya tidak pernah wujud dalam kehidupan saya sebagai seorang guru. Kelakarnya, jika saya terdengar ada murid-murid saya memanggil kawannya dengan gelaran tersebut atau orang dewasa yang mengeluarkan perkataan tersebut.....bunyinya agak asing di telinga saya ni...

Memang satu pantang besar bagi saya seorang murid mengatakan kawannya itu bodoh ( Cikgu pun tak pernah panggil kawannya itu bodoh...dia pulak pandai-pandai panggil kawannya begitu).. memang nak kena tazkirah lah maknanya tu....

Seringkali saya mengatakan bahawa mereka Tidak PANDAI Lagi atau Tidak TAHU Lagi ... ( dan bukannya BODOH)... dengan itu... menjadi satu doa.. semoga suatu hari nanti mereka akan PANDAI dan mereka akan TAHU tentang perkara-perkara yang selama ini tidak mereka tahu.

Dengan menggunakan perkataan BODOH  sebagai seorang guru... kita mematikan minat budak-budak untuk terus belajar. Kita dah tanamkan dalam fikirannya bahawa dia seorang yang BODOH.... Jadi, bila dia percaya bahawa dia BODOH.... maka sudah tentulah akal fikirannya akan memproses bahawa dia BODOH... dan jadilah dia seorang yang BODOH. Oleh itu perkataan BODOH merupakan satu perkataan yang saya HARAMKAN untuk saya sebut kepada anak murid saya.

Sebenarnya, bila seorang guru mengatakan muridnya BODOH.... secara tidak langsung dia juga sebenarnya mengatakan dirinya itu BODOH.... itulah realitinya.... tugas guru adalah mengajar dari yang tidak tahu hingga tahu... jadi, jika dah tahu.. buat apa nak bagi tahu lagi...bukan???


Pengalaman saya sebagai seorang murid sekolah rendah di suatu ketika.... tidak terkecuali dari situasi ini... bezanya...guru saya itu seorang guru perempuan.... seorang mualaf.. mengajar Bahasa Inggeris.. jadi... perkataan yang selalu dikeluarkannya.. STUPID...STUPID....STUPID...( bagi seorang murid tahun 2... perkara ini agak janggal...mungkin sebab disebut dalam Bahasa Inggeris).. dan ya... selepas berpuluh tahun.... nama... rupanya ( walaupun dah samar-samar) dan perlakuannya dalam kelas..( sehinggakan kami menggelarnya Cikgu S**** Singa) masih terpahat dalam ingatan saya.

Dan seingat saya... tindakan guru tersebut sebenarnnya tidak pernah menaikkan markah saya dan rakan-rakan saya bagi setiap ujian... Berbeza sekali semasa berada di tahun 6... Mrs Ong kalau tak salah... tak perlu garang-garang...tak perlu marah-marah.... seronok kami belajar dengannya... :).. dan keputusan Bahasa Inggeris memang meningkat...( untuk seorang yang berada di kelas terakhir daripada 5 kelas... mendapat B dalam UPSR agak membanggakan..hehehe)

Jadi, kesimpulannya.... elakkan menggunakan perkataan BODOH kepada sesiapa pun di sekeliling kita... Jika kita sendiri tidak suka dipanggil begitu....orang lain pun sudah tentu begitu juga... :)






No comments:

Post a Comment