Thursday 29 May 2014

Kisah seutas jam...


Seringkali kita terlupa... perkara-perkara kecil dalam kehidupan kita yang kita anggap langsung tidak penting.... tetapi... rupanya tanpanya... perkara lain tidak bermakna.

Hah!!!... apa pulak la Cikgu Roha merapik nih... tajuk post ... cerita pasal jam.


Ceritanya begini...
Lama sangat saya tidak pernah memakai jam. Sebabnya..kulit saya alergik dengan tali jam... pakai pagi... petang karang naik la bintat-bintat kat pergelangan tangan yang memakai jam. Terus alergik nak memakai jam.

Tetapi bulan 6  tahun lepas... entah macamana boleh tergerak hati nak beli jam. Beli semasa rombongan Cikgu-cikgu sekolah ke Langkawi. Mungkin sebab talinya dari kulit ( leather) tidak menyebabkan alergik. Alhamdulillah...

Tetapi.. baru-baru nih satu daripada dua gelung yang mengikat lebihan tali jam telah hilang....  mulanya saya rasa... a'ah... apalah sangat gelung kecil tu... tak ada pun tak apa.... tetapi... rupanya saya salah...

Dengan hilangnya gelung itu... jam yang selama ini saya sangat suka pakai terasa tidak selesa lagi dipakai.... terasa sukar membuat kerja dengan tali jam yang menyucuk-nyucuk di tangan.

Betapa... gelung kecil yang saya rasa tidak penting.. rupanya sangat penting.

Cerita di dapur pula...
Seringkali tudung bekas diabaikan... kita sering melebihkan bekasnya. Tetapi, tanpa tudung.. sesuatu bekas menjadi tidak berguna. ( di rumah saya banyak bekas-bekas yang tidak bertudung.. :))


Begitu juga dalam kehidupan harian kita. Seringkali kita mengabaikan perkara-perkara kecil yang kita anggap langsung tidak penting tetapi sebenarnya memberi impak besar dalam kehidupan kita.

Sekarang.... anda pilih saja satu perkara yang anda rasa langsung tidak penting. Apa saja..contohnya... senyum.... berikan senyuman kepada sesiapa sahaja... hatta pada seekor kucing pun... apa salahnya kan...:).. mungkin ada hikmah di sebaliknya....

Apa yang penting... kita hargai orang di sekeliling kita. Tak kira siapa mereka... tua.. muda... miskin ..kaya.. Setiap manusia di sekeliling kita memberi impak kepada kita. Tak kira secara positif atau negatif, secara langsung atau tidak langsung. Impak positif menjadikan kita lebih bermotivasi.. lebih bersemangat... sementara mereka yang memberi impak negatif menjadikan kita lebih tahan menghadapi dugaan dan cabaran serta menjadikan diri kita lebih kuat dan tabah. Seperti virus yang menyerang badan kita menjadikan badan kita lebih imun. :)


Sekian Catatan buat kali ini...

Semoga kita menjadi insan yang bahagia.

p/s: Inna lilah hiwainailaihiriiun.... Semoga Almarhum Sultan Azlan  Muhibbuddin Shah ibni Sultan Yussuf Izuddin Shah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

No comments:

Post a Comment