Friday 6 June 2014

Jom masak: Ayam Masak Kuning

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Cuti sekolah telah seminggu berlalu... Ada seminggu lagi cuti untuk dihabiskan di kampung.

Yang bestnya bila balik kampung... Dapat makan masakan mak.... Dan juga masakan asli Kedah.

Jadi... Untuk post kali ini dan akan datang.... Saya akan kongsikan resepi-resepi yang telah dimasak.

Hari  ni... Mak saya masak Ayam Masak Kuning...  Resepi ciptaan mak saya. Resepi yang mudah.

Satu lagi.. Bila saya kongsikan resepi di blog ni. Untuk rujukan saya juga di masa depan..;) hehe....



Bahan-bahan:

Ayam ( nak letak sebelah ke... Seekor ke.... Suka hati anda lah... Hehe)
Kunyit hidup, halia,
bawang besar (1 labu)
bawang putih (2-3 ulas)
serai( 2 btg)
Semuanya di blender.

Garam, gula secukup rasa..
2 sudu besar sos cili.

Bawang besar dipotong bulat dan tomato dipotong 6.

Cara:

Tumis bahan yang diblender hingga wangi...
Masukkan ayam dan rebus hingga masak.
Masukkan garam, gula, sos cili.
Masukkan bawang besar dengan tomato yang dipotong.

Hidangkan...

No comments:

Post a Comment