Saturday 24 October 2015

Hambik ko...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Satu cerita menarik untuk saya kongsikan hari ini...

Hari ini, Sabtu 24/10/2015.. kelas Dr. Supiah batal... jadi sebenarnya saya tidak ada kelas pada hari Sabtu...
Tergerak hati.. nak bangun pagi-pagi... siap.. pergi library siapkan assignment Dr. Nasir...  alah.... buat macam nak ke kelas lah jugak kononnya....

Sampai library UPSI... 8.30pg.. library tak buka lagi (library buka jam 9.00pg)... so lepak kat perkarangan library sementara menunggu. Yang bestnya... perkarangan libarary ada meja, kerusi dan power point..( bukan yg microsoft tu ya... alah.. tempat kita cucuk plug komputer tu...) line internet pun ok... tu yg bestnya...

Jadi, ada 2 meja bersambung dekat dengan tiang power point tu ada sorang akak ni sedang buat assignment... kira duduklah semeja dengan akak ni tadi... buka notebook... akak ni memulakan perbualan...

" Sem berapa?" tanya akak tu.. " Sem 2... akak??" tanya saya pulak... " Akak ambik PhD"..."oohh"
Dan bermulalah perbualan saya dengan akak ni... bayangkan... start dari pukul 8.30-11.30...kami berbual....bukan borak kosong ya.... rezeki saya.. alhamdulillah... macam kuliah - 2 jam... macam-macaam ilmu saya dapat dari dia.

Syukur sangat-sangat .... bayangkan... ibaratnya... kita berjumpa dengan seorang pakar yang kita boleh tanya apa sahaja yang berjerebu selama ini...

Siapa akak ni... alamak.. tak tau pulak nama penuh akak ni... Namanya Asmawati, Pensyarah di Kolej Matrikulasi Gambang, Kuantan. Ada anak 3-4 orang kalau tak salah... Dulu buat double master (err.. yg buatkan saya ternganga...).. full time kat USIM, part time kat UPSI... sekarang buat PhD di UPSI.. ( PhD pun buat double .. tapi since supervisor dia USIM meninggal.. jadi dia drop... buat satu sahaja...). Bidang kaunseling...

Banyak sangat ilmu yang dikongsikan dengan saya yang masih berjerebu ni walaupun dah masuk semester 2... kiranya.. kalau sebelum ni bacaan IPU 160 tu... kira dah tinggal 80 la.. hihihihi....

Antara yang dikongsikan adalah tentang Mendeley ( satu platfom untuk Post Graduate ni mudah cari jurnal)... baru kenal blog Dr OT, tentang bagaimana nak present paper kat conference ( akak ni selalu present paper kat international conference ya) , communication skill (soft skill antara bidang expertise dia)...

Memang sesuatu yang saya rasa agak tidak masuk akal.. seorang ibu, seorang isteri, buat double master, PhD...present paper lagi....writing... eerrr.... mana dia cari masa tu????

yes... betul seperti yang saya sangka... dia sangat kurang menonton tv, tidur 4 jam sehari ( tidur jam 12-4 pg, 4-5pg buat kerja UPSI, 5-6pg buat kerja USIM), rasanya internet hanya untuk mencari maklumat... bukan untuk bersosial.. jarang aktif fb...

Jadi... bila tengok akak ni... kita yang kurang sangat komitmen... tak sambung belajar....rasa malu sendiri...

Hambik ko... blurr sangat.. Allah dah hantar orang meng 'clear' kan apa yang jerebu sangat tu.. hihihi...Alhamdulillah...

#p/s: nasihat Kak Asma:  " banyak sangat negative thought ... kena buang.. practice communication skill".. bila saya ceritakan bahawa kelemahan saya adalah bercakap in public... eerr... i'm promise akak...( Perhaps one day I'll meet her at some International Conference...(wow..tingginya angan-angan..hihihi).. Insyaallhah...)

-Jumpa lagi..-




No comments:

Post a Comment