Sunday 20 January 2013

Bijak Sifir - Kotak Ajaib (part 1)

Kotak Ajaib ini adalah antara method yang digunakan oleh guru-guru matematik untuk memudahkan murid-murid menjawab soalan matematik yang melibatkan sifir tanpa mengambil masa yang lama untuk melukis kotak.

Selalunya saya menggunakan teknik ini apabila murid tersebut sudah di tahun 6 dan masih tidak mampu untuk menghafal. Dengan teknik ini, mereka boleh melukis petak-petak tersebut semasa di dalam dewan peperiksaan.

Terdapat 2 kotak yang mereka perlu ingat. Berikut adalah contoh untuk menjawab soalan yang melibatkan sifir nombor ganjil sahaja.


Murid dapat menggunakan kotak ini untuk menjawab soalan sifir 3, 7 dan 9. Jadi, murid mesti mengingati susunan nombor dan arah anak panah dengan betul.

Berdasarkan anak panah, kita memastikan bahawa nombor pada kotak seterusnya lebih besar daripada kotak sebelumnya.

Berdasarkan anak panah di atas, selepas nombor 7 adalah nombor 4, tetapi syaratnya adalah nombor seterusnya mestilah lebih besar dari sebelumnya. Jadi, kita tambah 1 di hadapan yang menjadikannya 14. Jika di kotak seterusnya kita tambah 1 di hadapan, ia menjadi 11 - itu sudah melanggar peraturan. Jadi, nombor 2 di letakkan di hadapan nombor menjadikannya 21( lebih besar dari 14).

-Bersambung -

No comments:

Post a Comment