Wednesday 9 January 2013

Bijak Sifir...


Ini adalah carta sifir yang saya gunakan untuk projek Bijak Sifir saya. Teknik menghafal sifir ini telah saya cuba ke atas murid tahun 4 tahun lepas (2012) yang seramai 7 orang sahaja sekelas. Hasilnya agak membanggakan kerana di akhir tahun 2012... 6 orang murid berjaya menguasai sepenuhnya sifir 2 sehingga 9. Sementara seorang murid lagi ( bekas pelajar kelas pemulihan), tetap menguasai sifir ini, tetapi agak lambat sedikit berbanding kawan-kawan yang lain. Lambat yang saya maksudkan di sini adalah dia mengambil masa antara 10-20 saat untuk menjawab soalan spontan yang saya lontarkan kepadanya ( dan dia merupakan antara murid kegemaran saya.. :) ) - and of course he still manage to answer it correctly ...





Jadi, untuk permulaan tahun 2013 ... apabila sekali lagi saya berikan tanggungjawab untuk mengajar matematik tahun 4( yang mana bilangan murid adalah seramai 15 orang).. sekali lagi saya menggunakan carta sifir ini sebagai rujukan.




No comments:

Post a Comment