Friday 11 January 2013

Catatan seorang guru... (part 2)

Sebagai seorang guru ... saya diajar pedagogi semasa di IPG. Di IPG kami diajar pelbagai TEORI. Tetapi... ilmu sebenar tentang teknik pengajaran dan pembelajaran,  saya belajar di lapangan @ di sekolah tempat saya ditugaskan.. Dalam apa jua keadaan sebenarnya... guru terbaik adalah PENGALAMAN sebenarnya.

1) Sebagai guru baru... sudah semestinya saya merujuk kepada guru senior di sekolah tentang teknik mengajar... (bukan mudah hendak mengajar sebenarnya. Anda fikir mudahnya kerja guru??? apa kata anda cuba mengajar anak anda yang berumur 9-10 tahun  tentang bahagi atau pecahan..:))

Seringkali saya akan merujuk kepada guru yang lebih berpengalaman bagaimana hendak mengajar tentang sesuatu tajuk.

2) Apabila ada mesyuarat ( tak kisahlah mengenai apa saja... sebagai s/u perperiksaan, guru matematik, guru media dan pusat sumber) di PPD, saya meringankan mulut untuk bertanya tentang teknik yang guru-guru dari sekolah lain gunakan.Melalui perkongsian antara guru-guru dari satu daerah, saya belajar pelbagai teknik mengajar untuk sesuatu tajuk.

3) Melalui guru cemerlang yang dijemput oleh sekolah untuk memberi tips ketika Kem Kecemerlangan UPSR.

4) Akhir sekali, sudah tentulah anak-anak murid saya. Saya akan pastikan kesilapan dan kesalahan yang saya lakukan pada tahun sebelumnya tidak saya ulangi untuk murid-murid yang pada tahun seterusnya. Melalui pengalaman mengajar mereka, seringkali saya menambah baik teknik mengajar dengan menggabungkan teknik yang saya pelajari dari guru super dan tahap penerimaan mereka.

Semoga saya mampu memberikan yang terbaik kepada anak-anak murid tercinta..:)

No comments:

Post a Comment